אנחנו הישראלים אוהבים קיץ. מה זה אוהבים, מתים על הקיץ. על השמש, הים, האבטיח, הענבים והמלון ובעיקר על העובדה שהשמש שוקעת מאוחר ואפשר להספיק כל כך הרבה גם אחרי העבודה.
אתם יכולים לתאר איך זה לגור במדינות צפוניות שאין בהן כמעט שמש ולא רק ביום? מחקרים רבים מוכיחים כי יש קשר ישיר בין אור השמש לדכדוך. כלומר, במדינות קרות שאין להן אור שמש טבעי, אחוז גדול יותר באוכלוסייה סובל מתסמיני דכדוך ודכדוך לאורך כל השנה.
הדכדוך העונתי המופיע בעיקר בעונת החורף וכתוצאה מקיצור בשעות האור ועליה בשעות החושך בעונת החורף. אנשים מוגדרים כלוקים בהפרעה זו, אם לקו בה במהלך השנתיים הקודמות לאירוע, ובתנאי שהדיכאונות חלפו בתקופת האביב ונשללו אירועי דכדוך שאינם עונתיים. מחקרים הראו כי קיים קשר בין אורך שעות האור ביממה לבין מצב הרוח, והוא מושפע לרעה משעות חושך ארוכות וחשיפה פחותה לאור השמש. ההפרעה נפוצה יותר אצל אנשים צעירים בשנות העשרים לחייהם.
שכיחות הדכאון העונתי בישראל מקיף רק כאחוז אחד מהאוכלוסייה, התופעה שכיחה יותר באזורים בהם שעות החושך ארוכות יותר, כגון בארצות סקנדינביה, שם כ-10% מהאוכלוסייה לוקה במהלך החורף בדכדוך, חוסר חשק, עייפות ונטייה לצריכת מאכלים מתוקים.
הסיבה קשורה בין היתר מעליה ברמת ההורמון מלטונין (דבר שמוביל לירידה ברמת הסרוטונין ולגרימה לדכאון).


הדכדוך העונתי, הוא דכאון קליני המחייב טיפול רפואי מתאים הכולל חשיפה לאור שמש (פוטותראפיה) ואצלנו? רק אחוז מהאוכלוסיה יסבול מדכאון עונתי, אך עם החלפת השעון ותחילת החורף, ישראלים רבים מצהירים כי גם הם חווים את תסמונת ה- Winter Blues (באינו קליני) שבאה לידי ביטוי בדכדוך קל, תחושת עצבות, עייפות, התכנסות פנימה, השמנה ועוד. אך איך אפשר להתמודד עם תחושות אלו? למומחים של נוה פארמה חמישה טיפים לחיים נעימים יותר בחורף:
  1. איכלו מזונות עשירים במגנזיום ונוגדי חמצון כמו ארטישוק, אבוקדו, אגוזים ושקדים- מזונות עשירים בנוגדי חמצון ומגנזיום משפרים באופן מהיר וטבעי את מצב הרוח בזכות העובדה שהם פועלים נוירונאלית ועשויים לעזור להם להפיג את הדכדוך והדכדוך.
  2. הורידו כמויות קפאין ואלכוהול- שילוב של אלכוהול וקפאין גורמים למוח ל"הפצצה" מדומה של אנרגיה שאחריו ה"ירידה" משמעותית ומהירה הרבה יותר. אכלו ארוחות מסודרות והחליפו את הקפה, האלכוהול ומשקאות האנרגיה בתה ירוק או בתה צמחים. אפקט החימום המנחם נשאר והגוף נשאר באותה רמת אנרגיה לאורך זמן. הורדה בכמויות גם עוזרת לשינה רצופה ועמוקה יותר.
  3. פירות הדר- אנחנו בשיא עונת התפוזים, הקלמנטינות, הלימונים והאשכוליות. פירות ההדר הישראליים ידועים בכל העולם בזכות טעמם וטריותם. אך לפירות ההדר יתרון נוסף: ריחם המשכר. אז בפעם הבאה שאתם מרגישים בירידה, גרדו על פומפייה קליפת תפוז או לימון או רססו ספריי ריח לימוני או אפילו השפריצו מעט מבושם הדרי בחלל הבית או על פרקי הידיים ומיד תרגישו איך מצב הרוח עולה.
  4. לכו לישון- עזבו אתכם מלצאת החוצה בקור הזה, ללבוש כל כך הרבה שכבות. חורף זה זמן אידיאלי לעשות בינג' על כל הסדרות שעוד לא הספקתם לראות- במיטה!. פנקו את עצמכם בפיג'מה נעימה ומשקה חם- כנסו מתחת לשמיכה. תודו לנו בבוקר
  5. צאו לעשות סיבוב בחוץ- חזרתם מהעבודה והסידורים ולא יורד גשם? צאו מהרכב ותתחילו ללכת. סיבוב ברגל יעזור לכם גם לשמור על הכושר, גם לשחרר את השרירים וגם יכול להיות שתספיקו להנות מכמה דקות אחרונות של שמש חורפית נעימה. החשיפה לאור יום וגם לזמן הקצר ביותר, עוזרת לנו לשמור ולשמר את מאגר הויטמין D הטבעי של הגוף וגם מורידה את החשק לפחמימות וסוכרים.

זכרו, תחושות הדכדוך והעצבות בחורף הן שכיחות בקרב אחוזים רבים מהאוכלוסייה, אך אם אתם מרגישים כי מדובר במצב קבוע ומתמשך או בתחושות עצובות יותר מהרגיל, כדאי מאוד להתייעץ עם רופא איש מקצוע שיכול להמליץ גם על קפסולות טבעיות כמו ספרוקס המכיל הרכב ייחודי של תמצית זעפרן פטנטי, מגנזיום פטנטי (הנספג ביותר לתאים) וחומצה פולית מחוזרת, שמחקרים מראים שעשוי לעזור בטפול בדכאון קליני קל*.
*הכתוב הינו שירות מידע ואינו המלצה טיפולית. להמלצה טיפולית יש לפנות לרופא.
**ספרוקס הוא תוסף תזונה ואין ליחס לו טיפול בהתוויות רפואיות.