עבודה, פגישות, משימות, דד ליין, ילדים, חוגים, רופאים, הורים, משכנתא, חובות, חופשה בקיץ וגם קצת "זמן אישי"- לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו מגיעים לסוף היום עם לשון בחוץ וראש מלא במחשבות ותכנונים ליום שאחרי.

מתח היא תופעה אישית מאוד המשתנה בין אנשים בהתאם לפגיעות ולחוסן שלהם בין משימות- מחקרים מראים כי אנשי כוחות הביטחון חשופים לרמת לחץ גבוהה יותר מעבודות פקידות כמו בירוקרטיה ומילוי טפסים.

ארגון הבריאות העולמי מכנה את הלחץ כמגיפת הבריאות העולמית של המאה ה- 21 ומעריך את המגפה והשפעת הלחץ על הבריאות הרגשית והגופנית בעלות של 300 מיליארד דולר בשנה. ממחקר שנערך בארצות הברית עולה כי יותר ממחצית מהנשאלים טענו כי הלחץ השפיע על פריון העבודה שלהם לרעה. מחקר נוסף שנערך על פני שלושה עשורים מראה כי רמת הלחץ עלתה מאז שנות ה- 80 ב- 300% בקרב כל קבוצות האוכלוסייה בארצות הברית. עוד עולה מהמחקר כי רמות גבוהות של לחץ בעבודה עלולות להוביל להתקפי לב, יתר לחץ דם, השמנה, התמכרות חרדה, דיכאון ועוד.

עם זאת, לא הכל שלילי כשמדובר על לחץ וכי חשוב לזכור כי מתח יכול וצריך להשאיר אותך ערני לנעשה בסביבה שלך, לריחות, לקולות ולמגע- כך שתוכל לברוח או להלחם (Fight or Flight) ולהציל את עצמך- במקרה הצורך. כאמור, בזמן תחושת לחץ קונסטינטנטית גבוהה, המערכת האנדוקרינית של הגוף מתחילה לשחרר הורמונים כמו אדרנלין שמפעילה את המערכת הסימפטטית המעבירה את כל האנרגיה ממערכות הקיבה והמעיים למערכות ההגנה החיוניות של הגוף, שרירי השלד המוח הלב והריאות, בכדי לשמור ולהגן עליו. לחץ זה, במצב רגיל הוא ריגעי ובא להציל אותנו ממצבי קיצון, אולם כאשר בחיים המודרניים הלחת ממושך וקבוע לאורך רוב שעות היממה, הוא עלול להגביר תחלואה רב מערכתית.

אז מה ניתן לעשות כדי להוריד את הלחץ הפיזיולוגי (ודרך כך את הסכנות הבריאותיות)? "ראשית, חשוב להבין כי הסימפטומים הפיזיולוגים הינם תוצאה של לחץ ולא של מחלה/ תסמין פזיולוגי אחר" מסביר ניצן פרימור , רוקח ראשי נוה פארמה "אחרי האבחון, יש להחליט כי מורידים את הלחץ הן בסביבת העבודה והן בבית. אם לא תרגיש טוב, לא תוכל להמשיך לתפקד תחת לחץ לאורך זמן ואיכות העבודה וחיי המשפחה ייפגעו".

לכן, צריך לנהל את הלחץ ולא לגרום ללחץ לנהל אותך- מומלץ לעבור לאורך חיים בריא יותר- להפחית בחומרים ממריצים כמו קפאין, ניקוטין ואלכוהול, להתחיל אימון גופני מבוקר וגם תזונה בריאה ומאוזנת המשלבת ויטמינים ותוספי תזונה מבוססי כורכום, זעפרן ומגנזיום הידועים ביכולתם להוריד חרדה ולשפר את מצב הרוח בזכות השפעתם על הדופמין, נוראפינפרין וסרוטונין .