לאחרונה פורסמו 2 סריקות על ידי מנהל התרופות האמריקאי (FDA)(1) ומינהל התרופות של השוק האירופאי המשותף2 סקירות לגבי שימוש מושכל בתוספי תזונה.

הגדרה: תוסף תזונה הוא תכשיר הנילקח בבליעה פומית והמכיל "רכיב דיאטטי" (1)

הרכיב הדיאטטי מכיל רכיבים מהקבוצות הבאות (1):
  • ויטמינים.
  • מינראלים.
  • חומצות אמיניות.
  • חומצות שומן ייעודיות.
  • מיצויים צמחיים.

תוספי התזונה יכולים להגיע בצורות שונות כמו: טבליות, קפסולות, אבקות, תמיסות, תרחיפים, טבליות מסיסות (אפרבסנט), גומי לעיסה ועוד.
הרעיון מאחורי תוספי התזונה הוא להוביל אל הגוף רכיבים שמסיבות שונות אינם יכולים להילקח בכמויות מספקות (2) לדוגמא חסר מגנזיום בגוף עקב הטפלת מיים בישראל עלול לגרום לרמת מגנזיום נמוכה ולהגברת התחלואה. מתן לדוגמא של מגנוקס הנספח תאית עשוי לתקן חסר זה.
השימוש בתוספי תזונה בשנים האחרונות עולה ומחקרים מראים כי בארה"ב יותר מ- 50% מהאוכלוסיה צורכת תוספי תזונה שונים (3), הנתונים באירופה (2): בגרמניה צריכה של 43%, בדנמרק 59 באירלנד 23% ובספרד ב9%. בישראל אחד מכל שני אנשים משתמש התוסף תזונה והצמיחה השנתית הממוצעת בשוק התוספים הישראלי שגלגל כמיליארד שקל ב-2017, עומדת על בין 4% ל-46%
שימוש לא מושכל בתוספי תזונה עלול לגרום לתופעות לוואי, מספר כללים לצריכה מושכלת:
  • לפני שימוש בתוסף תזונה, כדאי לעדכן את רופא המשפחה שלך כדי למנוע אינטראקציה עם תרופות אחרות ולמנוע מצבים בהם אסור לך להשתמש בתוספי תזונה (3).
  • "טבעי" אינו אומר נטול תופעות לוואי, בכל צריכה יש לבדוק את הצורך ולא להתפתות מאופנות חולפות (3).
  • אל תצרוך יותר מהמינון המומלץ- צריכת יתר מיותרת ועלולה לגרום לתופיות לוואי.
  • רכוש תוספי תזונה רק לאחר בירור מחברות אמינות המציגות מחקרים קליניים על התכשירים.
  • שימוש בתוספי תזונה צמחיים יש להשתמש בתכשירים המבטיחים רמת מינימום של המרכיב הפעיל. לשם סיוע בבחירה, פנה לרופא המשפחה שלך.
  • לעולם אל תאבחן את עצמך, אם יש לך חשד בריאותי פנה לייעוץ רפואי (1).
  • אל תחליף על דעת עצמך, תרופה התוסף תזונה (1).
  • הימנע להתפתות להצהרות מהללות- בחן בעצמך או התיעץ משום שהצהרות כמו "ללא תופעות לואי" הן טובות מדי כדי להיות אמיתיות (1).

יש כל כך הרבה תוספים על המדף- איך בוחרים?

ראשית, התיעצו ברופא ובדקו מה חסר לכם או במה אתם צריכים לטפל. שנית, אתם צריכים לבדוק וללמוד על החברה שעומדת מאחורי תוסף התזונה: האם מדובר בחברה מוכרת, האם יש לה רישיון, אישור מכירה ותו תקן מקומי? האם היא מפרסמת מחקרים או מתבססת על מחקרים קליניים וכו', הרי לא תכניסו לגוף שלכם מוצר שאינו מוכח כעובד, אפקטיבי ובעיקר- מוכר.

לדוגמא במקרה של דכדוך קל יש לאבחן על ידי רופא, , אם תאובחנו תוכלו להתייעץ עם הרופא על תוסף שמכיל רכיבים המאזנים את רמות הניורוטרנסמיטרים (מערכת העצבים של המוח) וגם על הסרוטונין, דופמרין ונוראפינפרין המשפיעים על מצב הרוח. מבדיקה רחבה בשוק תוספי התזונה, ניתן לראות כי ספרוקס של חברת נווה פארמה עונה על כל המדדים המצוינים לעיל.

מדובר כאמור, בקפסולה המכילה זעפרן המאזן את רמת הנוירוטרנסמיטורים, סירוטונין, נוראדרנאלין ודופאמין ובכך עשוי לשפר דכאון קליני שאובחן על ידי הרופא וניתן בהמלצתו. כמו כן לצטופלים בנוגדי דכאון הסובלים מירידה בתפקוד המיני, תוספת ספרוקס לנוגד הדכאון על ידי הרופא המטפל, עשויה לשפר את התפקוד המיני ולעזור בהצמדות לטיפול. הספרוקס מכיל גם ויטמינים ממשפחת ה- B ובעיקר חומצה פולית (B9) מחוזרת המאפשרת את ייצור הנוירוטרנסמיטרים ובכל עשויה להד=קל על הדכאון. מחקרים מראים כי ל- 60% מהאוכלוסייה הכללית חסר חומצה פולית מחוזרת הפעילה בייצור הנוירוטרנסמיטורים . אוכלוסיה זו עלולה לסבול מרמת חסר בסרוטונין, דופאמין ונוראדרנאלין ובכך לפגיעות רבה יותר לתהליכים הפוגעים במצב הרוח ולדיכאון קליני.

References:
1. https://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm050803.htm
2. European Commission, Food supplements section. https://www.eufic.org/en/healthy-living/article/food-supplements-who-needs-them-and-when.
3. National Institutes of Health • Department of Health and Human Services • newsinhealth.nih.gov 2013
4. Ranan Netzer, Globs 2017.